Když lékárníkům narostou křídla

Dokážou pomáhat kolegům v lékárnách napříč celou Českou republikou.

Jak vypadá život létajících lékárníků a farmaceutických asistentů? Není to moc náročné? Kolik nalétají za týden, měsíc nebo rok? Pozvali jsme kolegu Lukáše Vokouna, který zastává pozici létajícího lékárníka (neboli tzv. hoopera) v Dr.Max druhým rokem, a vyzpovídali ho. Inspiraci jsme načerpali mimo jiné i z otázek, které jsme za posledního čtvrt roku zaznamenali při setkávání se studenty farmaceutických oborů.

„Každý farmaceut má svůj vlastní styl expedice a díky tomu, že jich v rámci hooperování potkáte více, se můžete od každého přiučit to, co vás zaujme.“

Pojďme to vzít od začátku. Jak probíhá život létajícího lékárníka? Kdo to létající lékárník vlastně je?

Létající lékárník je farmaceut, který pomáhá vykrývat personální nedostatky v našich lékárnách napříč ČR. Ve srovnání s klasickým lékárníkem je naší náplní práce převážně expedice, takže nemusíme řešit administrativu, jakou je například fakturace receptů, opiátová kniha, přípravy na audity a podobně. Podle měsíčního rozpisu služeb přesně víme, kam a na jaké lékárny pojedeme. Díky práci na více lékárnách poznáváme provoz na různých místech a s různými kolektivy, což je (nejen) pro absolventy skvělá zkušenost.

Kolik toho za měsíc tak najezdíš?

Měsíční nájezd kilometrů se značně odvíjí od místa bydliště. V průměru však najezdíme kolem 3 000 kilometrů měsíčně.

Zůstaňme chvilku u cestování a čísel. Jaká je nejdelší trasa, kterou jsi musel jet? 

V mém případě byla nejdelší cesta do Chebu, která trvala asi 4 hodiny. To je ale velmi individuální, záleží na tom, kde bydlíš. Směny se plánují vždy podle toho, odkud daný hooper je.

Více lékáren a lidí znamená i více zkušeností

Kolik lékáren jsi už celkem stihl navštívil?

Jako hooper pracuji už něco přes rok a za tu dobu jsem navštívil přibližně 40 lékáren. Toto číslo je však ovlivněno tím, že se během lockdownu příliš cestovat nemohlo. Nejvyšší počet lékáren, které můžeš navštívit za dobu svého hooperování, je podle mě přibližně 100.

Navštívíš mnoho lékáren a potkáš ještě více lidí. Jak je to s orientací na lékárnách? Není to problematické?

Ano, potkáš se určitě s hodně lidmi/kolegy, což je podle mě velká výhoda a zkušenost. Každý farmaceut má totiž svůj vlastní styl expedice a díky tomu, že jich v rámci hooperování potkáš více, se můžeš od každého přiučit to, co tě zaujme.

Co se týče orientace na lékárnách, značně nám ji usnadňuje systém srovnání skladů a vystavení v oficíně, který je ve všech lékárnách Dr.Max stejný. Zpočátku to trvá déle, ale jakmile si na práci hoopera zvykneš, zabere ti přibližně 2 hodiny, než se na nové lékárně zorientuješ. Navíc kolegové na lékárnách jsou velmi ochotní a velmi rádi nám poradí, pokud si s něčím nevíme rady.

Kolik vás, létajících lékárníků, celkem je? 

V tuto chvíli (červenec 2021, pozn. red.) cca 80 hooperů, z toho přibližně 60 magistrů a 20 farmaceutických asistentů.

Jak to máte s počtem směn a pracovních dnů?

Máme nejčastěji dvanáctihodinové směny, což při plném úvazku vychází cca na 14 až 16 směn – podle délky konkrétního měsíce. Velkou výhodou je možnost si do jisté míry sám určovat, jak bude vypadat můj měsíční plán služeb. Je na každém, zda preferuje více směn v kuse a pak delší volno, nebo např. systém 2 dny práce, 2 dny volno. Toto si určíš ty a na dny, které chceš být v práci, se ti naplánují směny. Není tedy problém si např. prodloužit víkend a mít volno od pátku do pondělí a tyto dny si odpracovat jindy.

Čas za volantem vyžaduje dobrý cestovatelský komfort

Jakým automobilem tě společnost vybavila? 

Máme k dispozici zcela novou nebo jen mírně ojetou Fabii Combi III. Jelikož jsou to modelově nová auta, mají veškerou výbavu, kterou řidič potřebuje – parkovací senzory, handsfree, klimatizaci, tempomat… Pokud by se někdo o auta zajímal více, pak jde o 1,0 benzinové motory s výkonem okolo 80 kW. Záleží na aktuální nabídce automobilky.

Můžete využívat i vlastní auto? 

Od třetinového úvazku výše dostáváme služební auta. Vzhledem k tomu, že „služebák“ můžeme používat neomezeně i pro soukromé účely, tak se vyplatí více než mít vlastní auto.

Máte možnost si zvolit auto s automatickou převodovkou? 

Momentálně mají všechna auta hooperů manuální převodovku.

„Jelikož jsou to modelově nová auta, mají veškerou výbavu, kterou řidič potřebuje – parkovací senzory, handsfree, klimatizaci, tempomat…“

Teď si trochu „přihřejeme polívčičku“. Jaké vidíš na své práci výhody? 

Podíváme se na více lékáren a poznáme tak, „jak to chodí jinde“. Můžeme se od více kolegů přiučit více zajímavých věcí. Poznáme nová místa v Česku, ubytujeme se v různých hotelech. Náklady na hotely hradí zaměstnavatel. Velkým benefitem je služební auto, které neomezeně využíváme i pro soukromé účely, třeba i na cestu na dovolenou. Při plánování služeb jsme do značné míry „páni svého času“. Sami si určujeme, které dny v měsíci chceme mít volno, a těch je vzhledem ke dvanáctihodinovým směnám poměrně dost. Vychází to přibližně na polovinu měsíce.

Můžeš si jako létající lékárník vybrat region, do kterého chceš jezdit a je ti proplacené ubytování?

Region si jakožto klasický celorepublikový hooper vybírat nemůžu, pracuji po celé ČR. Možnost pracovat v jednom regionu tady ale je – taková pozice se v Dr.Max jmenuje regionální hooper. Takový lékárník se pohybuje opravdu jen v jedné lokalitě. Nemá však již takové možnosti při plánování směn a jeho mzda je nižší než u celorepublikového létajícího lékárníka.

Investice do budoucna?

Nabízí se také ale logické obavy. Jde tuto práci dělat dlouhodobě? Jak vidí létající lékárník svoji budoucnost? 

Záleží na tom, co od práce očekáváš. Z mého pohledu je práce létajícího lékárníka skvělou zkušeností z hlediska možnosti poznat jiné kolegy, a tím i jiné styly expedice. Také jsem poznal preskripci různých lékařů, například léčbu jedné indikace různými přístupy, což mi určitě pomohlo rozšířit mé profesní obzory.

Pokud bych se plánoval usadit na jedné konkrétní lékárně, díky práci létajícího lékárníka jsem jich poznal už hodně. Můžu si vytvořit poměrně dobrou představu o tom, jak by měla vypadat ta „vysněná“ lékárna, v níž by se mi líbilo zůstat nastálo.

Je to výhodné i pro kariérní růst. Jako hooper si totiž můžu vyzkoušet i pozici Manažera lékárny, odkud už vede cesta k vedoucímu lékárníkovi.

A na závěr jedna obligátní otázka. Máte vy, hoopeři, vyšší mzdu?

Ano, a tento rozdíl není zanedbatelný. Pohybuje se dokonce v řádu desetitisíců. Průměrná mzda létajícího lékárníka včetně odměn je aktuálně 76 000 Kč, v případě létajících farmaceutických asistentů pak 52 500 Kč.